CrF1nge

"If you live with apes man, it's hard to be clean" - Marilyn Manson

Mi számít jó pályának?
Izgalom = Jó pálya? Részben

1985 óta először rendeznek Holland Nagydíjat a Forma 1-ben. Többszörös átépítésen volt 1948 óta, aminek a helyiek nem mindig örültek, mivel dűnék között épült meg, így minden egyes változásnál volt legalább egy balhé, például legutóbb a helyi üregi kutyákat kellett áthelyezni máshova. Mondjuk még mindig érthetőbb, mint a Miaminál két éve lefolyó hiszti, ami 1980-as adatokon alapozva akarnak bojkottot.

Pár éve Assen és Zandvoort harcolt a Holland Nagydíj megrendezésért, végül utóbbira esett a változás, viszont át kellett kicsit szabni, mert eléggé elavult, ami inkább hátráltatta a versenyzést, mintsem segítette volna. Habár mai napig azt mondom hogy Assen jobb választás lenne, mert hasonlóan nehéz előzni a pályán, de nem annyira szűk mint Zandvoort. Az előző verzióban nagyon utáltam a pályát, de ezzel az átépítéssel adott egy érdekes ízt, mivel nagy szint különbségek nincsenek, viszont több döntött kanyart tartalmaz, köztük kettő igen csak komoly mértékben, ez a hármas és az utolsó kanyar, előbbi tizenkilenc fokos, utóbbi tizennyolc. Nem vagyok nagy fanja még mindig, de most már egész pofás lett.

16306921220135.jpg

Viszont van egy kérdés. Jó verseny lesz-e rajta? Jó kérdés, mivel nagyon nehéz rajta előzni, illetve mikor elkezdenek harcolni, akkor a pálya szűkössége miatt sokkal óvatosabban kell egymással harcolni, mivel könnyű hibázni vagy balesetet okozni, Forma 3-as versenyek kiváló példa volt erre. És ez mennyiben ront egy pálya minőségén? Nos, ez egy elég gyakori tévképzet, miszerint a legutóbbi helyszínen rendezett futam, max legutóbbi három verseny izgalma alapján ítélik meg, hogy a pálya jó vagy rossz. Tény, hogy ahol szinte soha nincs jó verseny, akkor ront a pálya minőségén, viszont nem teljesen kell megítélni. Suzukán ritkán vannak jó versenyek, így jó sokan inkább örültek hogy kikerült, mintsem szomorkodtak volna, mondván "ez egy unalmas pálya". Nos a kérdésem így szól: Egy komplex pálya, ahol nehéz rajta az előzés és folyamatosan kanyarok jönnek, lehet-e rossz pálya? Izgalmi szempontokból tényleg hátrányos helyzetben van Suzuka, de attól a pálya NEM lesz rossz csak emiatt.

Miért gondolom így?

1. Jó pályán is lehetnek rossz futamok

Monza 2013 és 2017 között eléggé lecsökkent a népszerűsége, mivel a 2014-es futam kivételével nem hozott olyan jó futamokat. Ettől függetlenül élvezetes rajta vezetni. Vagy beszéljünk Spáról, tavaly egy eléggé siralmas versenyt láthattunk. Interlagos is egy népszerű pálya, mégis 2015-ben és 2005-ben nem éppen az év futamát hozták.

2. Rossz pályán is lehetnek jó futamok

Sochi áll ebből a szempontból a legrosszabbul, ugyanis a pálya szörnyű, és izgalmas futamokat nem nagyon hozott, habár szimulátorban egész pofás rajta vezetni. Mégis, 2015-ben, ahol kevés volt a jó futam, eléggé esemény dús versenyt láttunk. Abu Dhabi ugyanebben a cipőben jár, csak azzal a különbséggel, hogy kicsivel bővebb a kínálat izgalmak terén, 2010-ben ott dőlt egy egy olyan bajnokság, ahol négyen is lehettek volna bajnokok, 2012-es futam is eléggé hektikus volt, 2016-os az elejétől kezdve a képernyőre szegezte a tekintetet a nézőket, ugyanis Rosberg és Hamilton csatáztak a bajnoki címért, és a 2018-as verseny is egész elfogadható volt. Valenciában anno egy futam kivételével mind nézhetetlenek voltak, kivéve a 2012-es, ami az év egyik legjobb futamot hozta.

3. Ez csak egy nézőpont a sok közül

Egy pálya minősége nem csak abból áll, hogy jó versenyeket hoz vagy sem, mert akkor ennyiből Mount Panoramában is versenyezhetnének ennyiből, mert valószínűleg minden körben lenne egy baleset, vagy oválon, ahol tutira szélárnyékos harcok lennének. Egy pálya azért lehet jó, mert egyedi kanyarokat tartalmaz és változatos, vagy mekkora kihívást jelent, mennyire jó rajta vezetni, mennyire ritmusos, jól néz ki-e, jól dolgoznak-e a pályabírók, mennyire lóg ki egy naptárból, és ha igen, akkor miben, kompatibilis-e a jelenlegi szabályokkal és ezt sokáig lehetne sorolni.

4. Nem csak egy pályastílus lehet a naptárban / Nem minden a szélárnyék

A tavalyi Szahíri Nagydíj óta eléggé népszerűek lettek az egyszerű, párkanyaros pályák, mivel jól lehet szélárnyékozni. Igaz, de ha minden pálya ilyen lenne, akkor elveszne az egyediség hatása, nem mellesleg ez a stílus nem mindig jön be, mivel nem sok időt töltenek kanyarban, így ha valakinek kopottabbak a gumijai, nem lesz sokkal lassabb, mint aki frissebb gumikon közlekedni, mivel egyenesben nem igazán használódik az abroncs. Emiatt is kételkedek a szaud arábiai pályában, mivel két féktáv és három komolyabb kanyaron kívül gyakorlatilag csak egyenesekből áll a pálya. És lehet hogy izgalmas lesz a verseny az első körökben, de sok olyan pálya van, ami ezt a stílust követi, de miután kiállnak a boxba, akkor két másodperccel követik egymást és senki nem közeledik a másikra.

5. Kellenek ember próbáló pályák

Lehet hogy Suzuka, Mugello, Paul Ricard, előreláthatóan Zandvoort és a hozzájuk hasonló pályák nem mindig hoznak extázist egy néző számára, de élvezet látni, mikor a pilóták egy olyan helyen vannak, ahol egy kis hiba is nagy hátránnyal jár, legyen az sok másodperc vagy összetörik az autó. Egy pilóta készsége ilyen pályákon sokat fejlődik.

6. Az autósport nem csak showból áll

A legtöbb autósport arról szól, hogy egy olyan sportot űznek emberek, amik egy átlag embernek bonyolultabb lenne, egyes kategóriákban meg egyenesen lehetetlen vezetni egy civilnek. És a Forma 1-re különösen igaz és nehezebb megtalálni a kettő közötti egyensúlyt, mert nem mindenkinek ugyanaz az igénye, így egyes korszakokban valamikor sportcentrikus volt a F1 (például a korai V10 korszak, vagy a szintén korai V8 korszak), valamikor meg inkább show felé hajlik (ilyen a mostani korszak is), előbbi a kihívás miatt szükséges, utóbbi meg azért, hogy megtartsák a nézőket, hogy változatosabb legyen az összkép. Nyilván meg van mindkét oldalnak az előnyei és hátrányai, de nem szabad átbillenni a másik oldalra, mert vagy unalmas és monoton lesz mint a bűn, vagy megkapjuk a Forma E-t, csak turbómotorokkal. A legutóbbi belga hétvége tökéletes példa volt. Az időmérőn azért volt rossz, mert a Q3-ban lehetetlen körülmények között akartak időmérőt, a versenynél meg azért volt hőbörgés, mert nem tartottak versenyt, bezzeg 2007-ben a Japán Nagydíj íííígy meg úúúúúúúúgy volt verseny (csak a futam fele telt el a SC mögött, de mindegy), most meg milyen nyámnyilák. Azt megjegyezném, hogy akik így gondolkodnak, azok nem veszik észre azt a különbséget, hogy Fujinak nincs olyan kanyarja, ahol ha megcsúszol, háromszázzal rongyolsz a falba, csúszol a pálya másik oldalára kétszázzal, és bármikor beléd rohanhatnak vagy hatan és menekülni sem tudsz.

7. A Forma 1 sose arról volt híres, hogy izgalmas sportág lenne

A Forma 1 mindig arról szólt, hogy csapatok autót építettek, azt fejlesztették, próbálták megszerezni a legjobb pilótákat és így teljesíteni, nem mellesleg egy pilóta vezetési stílusára is lehet építeni, és lehet hogy többször hoz unalmas futamokat, de azért ha történik egy meglepetés, akkor annak nagyobb súlya lesz, mintha versenyenként történne ilyen vagy tíz. Ezért sem lehet összehasonlítani egy Indycarral, mivel az ottani szabályzat, az autók, a pilóták, pályák stílusa merőben más, Nascarral, WECcel meg végképp nem lehet egy kalap alá venni az egészet. Legfeljebb olyan lehet, hogy valakinek x sport jobban tetszik mint y, de olyan hogy jobb vagy rosszabb, nem lehet, max szélsőséges esetekben vagy hogy melyik szezon lett jobb jelenleg.

Mint ahogy ahogy azt olvashattátok, nem csak az számít jó vagy rossz pályának, ahol jó versenyek vannak, hanem azt is. Közre játszik, de nem ez a döntő tényező.

De beszéljünk egy picit az időmérőről, ugyanis történt egy-két érdekes dolog.

Verstappen pole DRS hibával

Verstappen úgy verte meg Hamiltont, hogy nem működött rendesen a DRS-e. Ha nem rontja el a rajtot, akkor egy sima Verstappen győzelem lesz, mert előzni nem nagyon lehet.

Erős Ferrarik

A középmezőnyt a hétvégén ők állnak a legjobban, illetve Gasly, aki a Taurival a negyedikre kvalifikálta magát.

Gyorsan javuló pályakörülmények

Az időmérőn lehetett látni, hogy nagyokat változtak az idők percek alatt. Más pályán Perez simán bejutott volna, de ilyen körülmények között nem. Emiatt is volt csalóka az eredmények néha, néhányat leszámítva.

Felborult erőrend

A McLarenek egész hétvégén szenvedtek, a Mercedes sem mindig találta a tempóját, az Aston erős közepes a hétvégi teljesítményük, míg a Ferrari, a Willaims és az Alfa Romeo nagyszerűen teljesítettek, Giovinazzi a hetedik helyről rajtol! A Williamsnek most dupla balszerencséje volt, illetve Latifi boxból rajtol a balesete maitt.

Kubica

Raikkönen koronás lett, Kubica helyettesíti, mert Ilott nincs ott a helyszínen, így mot Giovinazzinak kell egyedül mentenie a pontokat a Willaimssel szemben.

Alpine

A Q3 kivételével egész hétvégén remekeltek, habár a kilencedik-nyolcadik pozíció is szép teljesítmény.

Perez a boxból rajtol

A gyorsan változó körülmények miatt Perez kiesett, így ezt kihasználva mindent kicserélnek nála és beállítást is módosítanak, ami automatikusan boxból való indulást jelent, mivel megszegték a parc fermé szabályait. Volt már egy ilyen futama Silverstone-ban, de folyton beragadt, és vélhetőleg most sem lesz másképp, de ki tudja, azt mondom hogy jól fog teljesíteni.

Milyen futam várható?

A Forma 3-at nézve, három kimenetel lehet. Vagy egy DRS vonatot látunk, ahol bármikor lehet egy merészebb manőver, vagy egy kaotikus, ütközésekkel teli versenyt, ami a  Forma 1-re különösen jellemző lesz, főleg első körökben, mert otromba nagyságúak az autók, vagy egy ritka unalmas lazulást fogunk látni. Talán még lehet belőle taktikai verseny, gyorsan kopnak a gumik, de a pálya karakterisztikája miatt nem fognak vélhetőleg kockáztatni, mert előzni nem nagyon lehet, hiába veszítenek kevés időt a pilóták a rövid box miatt.

A bejegyzés trackback címe:

https://crf1nge.blog.hu/api/trackback/id/tr5616680282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

CrF1nge

A Forma 1 önjelölt szakértőjének az oldala véleménnyel, érdekes posztokkal.

Friss topikok

  • Retroka Sensei: @Ferenc Éri: Bárcsak lett volna :/ Mondjuk mostanában eléggé összekapkodom a cikkeket, mivel mind... (2021.11.14. 16:25) Perez, Verstappen amigoja

Utolsó kommentek

  • Retroka Sensei: @Ferenc Éri: Bárcsak lett volna :/ Mondjuk mostanában eléggé összekapkodom a cikkeket, mivel mind... (2021.11.14. 16:25) Perez, Verstappen amigoja
  • Ferenc Éri: Ehhez a cikkhez egy felessel (vagy kettővel) több kellet volna, akkor lett volna átlagos:) (2021.11.08. 13:34) Perez, Verstappen amigoja
  • Utolsó 20
süti beállítások módosítása