CrF1nge

"If you live with apes man, it's hard to be clean" - Marilyn Manson

Mi számít jó versenynek?

Sziasztok!

Ezt a posztot eredetileg az orosz futam előtt akartam kirakni, de mivel akkor délelőtt programom volt, ezért még csak most írom még, a téma úgy is aktuális. Mégpedig az, hogy mi számít jó versenynek? Mitől rossz? Mennyire szubjektív és mennyire lehet objektív az, hogy élvezetes-e egy futam. Meg természetesen pár verseny előtti dolgokat is leírok, de először ezt fejtem ki.

racefansdotnet-20121125-180316-10.jpg

Mi számít objektívan jó futamnak?

Amikor egy versenynek van egy olyan pontja vagy több, ami kiemelkedik a szezonból, vagy más évekhez viszonyítva jellegzetes, klasszikus események történtek, legyen az egy bajnoki csata, stratégia harc, vagy egy váratlan eredmény. Ilyen például a 2012-es Brazil Nagydíj, ahol bajnoki csata egy félig taknyos pályán dőlt el úgy, hogy az egyik, előnyben lévő rivális, Vettel egy baleset miatt hátra esett és előre kellett törnie, míg Alonso konzisztensen ott maradt a Top 10-ben, közben Hülkenberg első győzelemért hajtott, illetve Raikkönen eltévedt mikor vissza akart térni a pályára.

Mi számít objektívan rossz futamnak?

Amikor egy futamnak nincs semmi jellegzetes pontja, unalmas, nincs vagy csak igen kevés csata van, rosszabb esetben nincs előzés, legrosszabb esetben tragédia történik. Ilyen a 2014-es Orosz Nagydíj, amiről csak annyi emlékünk van, hogy Rosberg elfékezte a gumijait és visszajött második helyre.

Idén mely futamok voltak jók?

  • Bahreini Nagydíj: A Red Bull utólérte a Mercedest, Verstappen Hamiltonnal csatázott mind taktikailag, mind pályán.

  • Emilia-Romagna Nagydíj: Esős imolai verseny ritkán szoktak előfordulni, de idén ez sikerült összehozni. Hamilton hátraesett és úgy kellett előre törnie.

  • Azerbajdzsáni Nagydíj: A két bajnoki rivális nem szereztek pontot, Perez megszerezte első Red Bullos győzelmét és Vettel az idén eléggé gyengélkedő Astonnal dobogón végzett.

  • Francia Nagydíj: Verstappen elrontotta a rajtot, de az első kiállások után az élre állt, de le akarta fedni a Mercedes plusz kiállását, így neki kellett kiállnia és nyert, mindezt úgy hogy a friss gumik nem voltak sokkal gyorsabbak, ugyanis Paul Ricard karakterisztikája miatt a futófelület folyamatosan hólyagosodott. Emellett rengeteg csatát láthattunk az egész mezőnyben.

  • Magyar Nagydíj: A rajtkáosznál a mezőny első fele kiesett vagy megsérült, piros zászló utáni rajznál egyedül Hamilton maradt kinn a pályán az interekkel, így hátraesett és Ocon-Vettel harcoltak a győzelemért.

  • Olasz Nagydíj: Kettős McLaren győzelem történt hosszú idő után először, mindezt úgy, hogy a pályán kellett kiharcolni, közben a két fő rivális kiütötte egymást.

  • Orosz Nagydíj: Az amúgy is kaotikus rajtrács miatt rengeteg harcot láthattunk, mindezt azért, mert Sochiban nehéz az előzés, így se Hamiltonnak, se Verstappennek nem volt egyszerű a felzárkózás, Norris meg az első győzelméért hajtott, amikor egy régen látott jelenség elő jött, a végén leesett az eső, nem is kicsit, majdnem hogy teljes esőre kellett volna váltani.

 

Mint ahogy azt láthatjátok, a fent említettek mind jók voltak, de mégis különböznek egymástól, jellegzetesek. Emiatt van az, hogy a 2009-es szezonnak mindennek megadatott, hogy egy jó szezon legyen, de max öt versenyre lehet visszaemlékezni, mivel majdnem minden futamon az történt. Az kerül előrébb, aki minél később áll ki, az erőrend minimálisat változott, Német Nagydíjtól a Brawn el kezdett szenvedni, BMW is hátra esett, a Toyota a szezon közepén eltünt, és kiderült hogy a Force Indiának van végsebessége. És ezen az sem segített, hogy a KERSes autókat nem lehetett megelőzni és mindig beragadtak az őket útólerő pilóták.

És még mitől függhet egy verseny izgalma?

  • Mennyire lehet az adott pályából izgalmat csinálni. Például alapból Sochiban nehéz a másikat utolérni, így egy tiszta rajtrács esetén izgalomból sokat nem kapunk, viszont ha a gyors autók hátrakerülnek, akkor nekik ezzel problémájuk lesz. Sokan szidják a Paul Ricardi pályát, pedig nem érdemli meg ezt a sok ellenszenvet, pedig idén megmutatkozott az, hogy általában milyen versenyek szoktak lenni rajta, pedig nem volt sem eső, sem kaotikus rajtrács, sem Safety Car, sem piros zászló, magyarul ez egy kőkemény, nyers futam volt.

  • VB szempontjából is érdekes lehet egy verseny. Lehet hogy Monacoban nem volt semmi(!), de a két fő rivális szorosabban álltak egymáshoz, a Ferrari és a McLaren rengeteg pontot szereztek, az Aston meglepő teljesítmény miatt sok pontot mentettek, az Alpha Tauri végre azt hozta, amit vártunk tőle, és az Alfa Romeo is szerzett egy pontot. Egyáltalán nem egy jó futam, 78 kör semmi, de legalább ennyi jó volt benne, hogy kicsit megkutyulja a pontversenyt.

És igazából sokáig lehet sorolni pontokat. Természetesen a legtöbb futamot szubjektíven ítéljük meg, hogy tetszik-e vagy sem. Például nekem annyira nem tetszett a 2010-es Török Nagydíj, voltak jó csaták, de mikor hallottak az esőről, megmerevedtek a front vonalak, és habár kaptunk egy drámai Red Bull csatát, meg egy kis McLaren pofozkodást, úgy annyira nem fogott meg, viszont a 2013-as Koreai Nagydíjt élveztem, ugyanis 20 környi unalom után hirtelen egy olyan izgalmas versenyt hozott, amire nem lehetett számítani.

És ez ugyanez igaz a rossz futamokra is. Elronthat egy futam az, ha a végeredmény csalódást keltő, olyan döntés születik, ami felháborítja az embereket, vagy négy óráig nézzük a felhőszakadást az Ardennekben.

Az oldalak, amiket ajánlok, hogy mások hogy vélekednek futamokat:

  • racefans.net : A Rate The Racenél lehet egytől tízig szavazni bárkinek, majd év végén összerakják a pontszámokat, berakják egy év végi összegzésben, pár futam bekerül a Top 100 versenyek közé, vagy néha a Top 10 legrosszabba is kerülnek új versenyek. A rendszert 2008 óta csinálják, első próbálkozás 2006-ban volt, illetve a 2007-es fent van az autosport.com oldalon.

  • Atlas Voting Championship: autosport.com-on működik, ahol nem csak versenyeket lehet értékelni, hanem pilótákat is. 2002 óta működik a mai napig.

  • TheHande: Tőle inspirálódtam. Ez kicsivel másabb mind a többi, ugyanis a finn TheHande szemszögéből olvashatjuk el a véleményét 2010 óta egy Wordpress oldalon, viszont a 2012-es szezon ki van hagyva, vagy legalábbis nem találtam róla semmit.

Egy picit beszéljünk az időmérőről is. Hamiltonnak csak a központi motorját cserélték ki, így csak tíz hellyel sorolták hátra. Természetesen jött a jó öreg "már megint kivételeznek" kártya. A várt eső nem érkezett meg, de így is van némi érdekességek. Sainz csak azért jutott be a Q2-be, hogy Ricciardot kiszorítsa és a Q2-ben Leclercnek adjon szélárnyékot, a Red Bull most nem volt olyan erős, de legalább a festésük jó lett, amit azért raktak fel, mert a Török Nagydíj helyettesíti a Japán Nagydíjat, mivel a korona megint közbe szólt és mivel jövőre nem Honda motorjaik lesznek, ezért így köszönték meg a Honda munkásságát. A McLarenek szenvedtek, míg Gasly hatalmasat ment, akár a poleja is meglehetett volna, de a végét elrontotta. Leclerc annyira nem volt kiemelkedő, de a végénél behúzta a negyedik helyet, viszont Hamilton büntetése miatt harmadikról rajtol. Schumacher a Haassal(!) bejutott a Q2-be, Russell elrontotta a Q2-es körét, így nem tudott bejutni és az Astonok gyengélkedtek nagyon, eléggé várták az esőt, ami nem érkezett meg. pedig poénos lett volna ha az ötödik percben megérkezett volna egy armageddon.

Most nem annyira érzem azt, hogy ez egy izgalmas verseny lenne, de a török pálya megadja azokat a lehetőségeket, hogy legalább pár csatát lássunk és mivel a célegyenesben is van DRS zóna, ezért nem fog megismétlődni a 2011-es eset, hogy a DRS-nek hatalmas ereje volt és nem lehetett visszavágni. De kitudja, bármikor rám cáfolhat bármi. Francia Nagydíj óta először lesz egy tiszta verseny vélhetőleg, ugyan nem lesz sok esély az esőre.

A bejegyzés trackback címe:

https://crf1nge.blog.hu/api/trackback/id/tr9516716360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

CrF1nge

A Forma 1 önjelölt szakértőjének az oldala véleménnyel, érdekes posztokkal.

Friss topikok

  • Retroka Sensei: @Ferenc Éri: Bárcsak lett volna :/ Mondjuk mostanában eléggé összekapkodom a cikkeket, mivel mind... (2021.11.14. 16:25) Perez, Verstappen amigoja

Utolsó kommentek

  • Retroka Sensei: @Ferenc Éri: Bárcsak lett volna :/ Mondjuk mostanában eléggé összekapkodom a cikkeket, mivel mind... (2021.11.14. 16:25) Perez, Verstappen amigoja
  • Ferenc Éri: Ehhez a cikkhez egy felessel (vagy kettővel) több kellet volna, akkor lett volna átlagos:) (2021.11.08. 13:34) Perez, Verstappen amigoja
  • Utolsó 20
süti beállítások módosítása