Sziasztok!
Egy teljesen új témát hoztam el nektek. A Nagydíj előtt tartok egy kis információ, kedvcsinálót érdekes tényekkel és előveszem a régebbi futamokat, hogy úgy kb. milyen versenyre számíthatunk.
A pálya
Hermann Tilke tervezte meg, 5,412 km hosszú a Grand Prix vonal változata, de vannak egyéb pályavonal vezetések, ilyen az Endurance - amit 2010-ben használtak először a kibővült mezőny miatt, sajna nem túl sok izgalmat hozott -, a Paddock - megtalálható a hivatalos F1 játékokban 2019-től -, Inner - pálya belső részét használja -, az Outer - idén fog debütálni a fél-ovál - és az Ovál. Az egyik legbiztonságosabb pálya, amit valaha megépítettek.
Ha Tilkedrome-okról van szó, akkor mindig Sochit és Yas Marinát hozzák fel rossz példaként, de Sepangot, Isztambult, Indiát és COTA-át jónak, Bakut csak 2017-től imádják, Yeogamról és Sanghajról meg megoszlik a közvélemény, de erről senki nem beszél. Pedig egy nagyon remek a vonalvezetése, vannak nagyon trükkös kanyarok és hiába van sok bukótér, nagyon könnyű hibázni rajta. A csata lehetőségeket csak úgy hozza, így igazán unalmas versenyt nem sokszor láthattunk.
Előző futamok
Ugyanazok a színezési szabályok vannak mint a szezon összefoglalóknál, tehát a s.zöld a kiváló versenyt jelenti, a zöld jót, a sötétkék átlagosnál jobbat, a szürke az átlagost, a sötétszürke az átlagosnál rosszabbat, a narancs rosszat és a piros meg a borzalmast jelenti, ritkán meg fekete hátteres fehér betűt használok ha egy versenyt abszolút nem lehet megállapítani, hogy egyáltalán mennyire jó-e. Ez az én szubjektív véleményem, ha különbözik a tiédtől, írd le lent a komment szekciónál.
2010 - Ez majdnem elcsente a legrosszabb címet, de jó indikátor futamnak egy izgalmas szezon előtt és a rajt sem volt rossz. Az új pályavonalvezetés nem hozott sok új dolgot, maximum egy megpördülő Hülkenberget és egy Chandokot. Amikor már minden unalmassá vált, Vettel motorja feladta magát, így a győzelmét elveszítve a dobogót sem tudta megtartani, negyedik lett a két Ferrari és Hamilton mögött.
2012 - Miután elmaradt a 2011-es futam a politikai helyzet miatt, ezt is majdnem bojkoltálták, de valahogy megtarthatták. Itt volt a legnagyobb esély esőre(40%-ot jósoltak), de csak enyhén felhős maradt végig. A két Lotus majdnem elcsípte Vettelt, Rosberg szabálytalan előzése és az akciók miatt egy egész pofás versenyt láthattunk. Csak mivel a verseny tele volt hasonló futamokkal, emiatt elveszett a szürkeségben. Erről írtam is nem rég egy cikket.
2013 - A koreai futamig ez tűnt az év futamának. Habár a dobogó ugyan az maradt, de egy ideig Di Resta is feltűnt mint esélyes dobogós. A Ferrari balszerencséje, Sutil rossz stratégiája, Rosberg hátraesése, a McLarenek balhéja és Lotusok második brillírozása garantált izgalmakat hozott.
2014 - Az évtized egyik legnépszerűbb versenye lett. Áttértek a villanyfényes versenyre és azóta szinte mindig jó futamokat láthattunk. Hamilton és Rosberg parázs csatája és a sok taktikai háború csak úgy pezsegtek a pályán, Maldonado kirepítette Gutierrezt, Sutil és Bianchi is ütköztek, dobogóra pedig Perez ért fel. Sokáig biztos emlékezni fogunk erre a futamra, habár az év legjobb versenye címét nekem a magyar futam zsebelte be.
2015 - Egy ideig úgy tűnt, hogy dögunalomba fog dőlni a verseny, de a Ferrari kivételesen jól taktikázott, így majdnem bezsebelt egy győzelmet és Rosberget is néha megszorongatták. Vettel első szárnyát ki kellett cserélni, mert a Rosberggel elleni csatában egy rázókő megdobta az autót és megsérült. Massa hátraesett, de el tudott csípni egy pontot.
2016 - Vettel a felvezetőn lerobbant, ennek ellenére az első húsz kör zseniális volt. Magnussen a boxból 11. helyre jött fel és a Haas megint valami szépet produkált. A vége kissé lanyhadtá vált, de szórakoztató verseny volt.
2017 - Három csapat harcolt a győzelemért az elején, de Verstappen fékhibája és a Sainz-Stroll ütközése miatt Vettel átugorta Bottast és megnyerte a futamot. Perez nagyon szépen feljött a 18.-ról a 7. helyre. Az új aero szabályoknak megfelelő a pálya, emiatt szép előzéseket láthattunk.
2018 - 2015-höz hasonlóan, megint a Mercedes és a Ferrari csapott össze a győzelemért, csak azzal a különbséggel, hogy nem a taktika döntött és Vettel nyert, Raikkönen pedig a box baki miatt kiállni kényszerült. Gasly a negyedik helyre hozta fel a Torro Rossot.
2019 - Leclerc kishíján az első győzelmét zsebelhette volna be, de a motorhiba miatt a dobogót is majdnem elvesztette, de a SC megmentette Verstappentől a két Renault miatt. Szép kis akciókat láthattunk.
Tehát az elvárás igen csak magas, mivel 2010 óta rossz futam nem volt, talán a 2015-ös volt kevésbé érdekfeszítő, de jó kiindulási pont ahhoz, hogy egy pörgős nagydíjat láthatunk sok-sok előzéssel és a négyes kanyar hoz-e még váratlan pillanatokat, mivel majdnem minden évben hozott egy-egy drámai fordulatot.
A botrányok
Annyira nem ismerem a 2011-es botrányt, de röviden annyi, hogy elvileg az egyik trónörökös igencsak megcsonkította az amúgy is nem sok emberi jogokkal rendelkező polgárok életét és nagyon durva módszerekhez nyújt azok ellen, akik elleneznék, és köztük azokat is akik a Forma 1 ellenkeztek, mivel szerintük ezzel csak az erőszakot propagandálják. 2017-ben egy női aktivista, Najah Yusuf felszólalt, két évre rá börtönbe vágták, ahol megkínozták és megerőszakolták ezen okok miatt. A helyzetet tekintve megértem valahol őket, mivel nagyon rossz körülmények vannak az arab területeken és elképesztően szomorúnak találom, hogy ilyen sok ember meg van nyomorítva. És nem olyan képmutató picsahiszti, mint amit Miamiban műveltek a sötét zöldek - azokat hívom így, akik olyan környezetvédők, akik minden nyavalyán fenn tudnak akadni, holott ők se másabbak és lehúzzák a társaikat, mondhatni környezetvédő Kareneknek -, ahol a repülő gépekkel azonosítják az autóversenyzést, de istenítik DiCapriot, aki egy zöld díj miatt a magán repülőjével utazott Amerikába. És majdnem minden évben van valami, 2012-ben bojkottálást terveztek.
De megéri-e? A körülmények ellenére igent mondok. Miért? Hogy lássák az emberek, hogy másol milyen a helyzet, mivel az arab országokról nem sok szó és esemény történik, emiatt meg kell mutatni, hogy vannak bizony olyan országok, ahol gyakorlatilag ember jog nincs ha nem vagy hetero férfi. És szerintem a #WeRaceAsOne kampány még akár segíthet is a helyzetükön.
Összességében egy nagyon jó pályáról beszélhetünk, Hermann Tilke 2004-ben váratlant húzott azzal, hogy inkább a versenyzés szempontjából állt neki és teremtette meg pályát, amit mai napig nem igazán tudott megismételni, mert utána vagy a pálya lett ratyi (COTA), vagy nem érte el azt az akció mennyiséget, mint amit reméltünk (India, Yeogam), vagy mindkettő jellemző (Sochi), viszont a politikai helyzet miatt keserű szájízzel élvezhető minden verseny.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.